Jak pisać artykuły, blog?

jak pisać artykuły, jak pisać blog

Chcesz pracować jako copywriter lub prowadzić blog? Koniecznie przeczytaj post o tym, jak pisać artykuły / jak pisać blog!

Warto sobie odpowiedzieć na pytanie Dlaczego chcę pisać artykuły / Po co chcę prowadzić blog? Moje odpowiedzi są takie, aby:

  • inni coś wiedzieli,
  • wyrazić, co mi się podoba,
  • inni coś oceniali,
  • rozwijać się / zdobywać wiedzę.

Zastanówmy się, co interesuje ludzi? Interesuje ich:

  • to, co bliskie,
  • to, co konkretne, mające wartość informacyjną,
  • to, co rzeczywiste, co naprawdę się zdarzyło,
  • to, co nowe i nieoczekiwane.

Warto wiedzieć, jak czyta czytelnik

W pierwszej kolejności zwraca uwagę na następujące elementy:

  1. tytuł,
  2. zdjęcie, rysunek, infografika,
  3. podpis pod zdjęciem,
  4. lead.

Inne elementy przyciągające wzrok czytelnika:

  • pogrubienia (inaczej boldy),
  • pochylenia (czyli kursywy, italiki),
  • podreślenia,
  • linki.

Tytuł

Powinien:

  • być intrygujący, interesujący
  • poruszać temat pasjonujący czytelników,
  • obiecać szybką, nietypową korzyść,
  • informować o nowościach, zmianach,
  • zadawać pytanie retoryczne,
  • przedstawiać unikalną cechę produktu, marki czy wydarzenia.

Tytuł najlepiej wymyślać po napisaniu artykułu / notki na blog.

Lead

Jest to pierwszy, wyróżniony akapit tekstu, który ma zaciekawić czytelnika i płynnie wprowadzić go w treść artykułu / postu na blog. To bardzo ważny element na podstawie którego czytelnik decyduje czy przeczyta dany artykuł / notkę na blog, czy nie. Jest to ściśnięta do granic możliwości esencja problemu opisanego w artykule / poście.

Zasada jest taka: Jeśli nie potrafisz wyrazić tezy artykuły w dwóch-trzech zdaniach, nie pisz artykułu / notki!

Lead ma:

  1. zaciekawiać,
  2. wciągać,
  3. intrygować,
  4. efektownie wprowadzać w temat.

Rodzaje leadów:

  • informacyjny,
  • w postaci pytania,
  • w formie cytatu,
  • angdota.

Cytat powinien być kontrowersyjny, ciekawy lub / i zdecydowany.

Anegdota to krótka historia, która wprowadza czytelnika w okoliczności zdarzenia, oddaje nastrój, budzi emocje.

Nowy akapit --> nowa myśl. Akapit ma mieć maksymalnie 5-6 zdań. Im krótsze i zwięzłe akapity, tym czytelniejsze. Pierwsze zdanie nowego akapitu powinno nawiązywać do poprzedniego. Konieczne jest "łagodne przejście" z jednego wątku (akapitu) do kolejnego. Akapity ułatwiają skracanie i rozbudowywanie tekstu.

Śródtytuł to wewnętrzny tytuł, który zapowiada, co będzie w następnych kilku akapitach tekstu. Zazwyczaj stosowany jest w dłuższych artykułach / postach na blogu. Powinien wzbudzać zainteresowanie, zachęcać do dalszej letury. Pojawia się średnio co 5-8 akapitów.

Jedno zdanie - jedna myśl, jedna liczba, jeden cytat.

Po kilku krótkich zdaniach powinno pojawić się jedno dłuższe.

W ramce podajemy dodatkowe informacje, wyróżniające informacje czy tzw. call to action, czyli wezwanie do akcji - to np. kliknięcia w link czy zatelefonowania.

Co Ty byś dodała / dodał do tej notki?

Anna

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze moderujemy. Te, które mają widoczny w podpisie adres WWW bloga/ strony lub zawierają linki reklamujące/ pozycjonujące jakaś stronę WWW/ blog nie zostaną opublikowane. Podpisz się imieniem i nazwiskiem, imieniem lub ksywką.

Reklamę na naszym blogu możesz kupić klikając tutaj (w postaci dodania krótkiego tekstu lub grafiki przekierowującego na jakąś stronę WWW). Możliwa jest też reklama w postaci dodania swojego artykułu reklamowego. By ją kupić kliknij w prawym górny rogu na napis "Dodaj tutaj artykuł reklamowy". O innych formach reklamy przeczytasz na podstronie Współpraca. Zapraszamy do jej odwiedzenia.

Dziękujemy za komentarz. Liczymy na kolejne :)

Copyright © 2016 Dorabiaj przez Internet, Blogger